Overleven in de jungle

Na een korte vlucht en weer een wilde taxi rit naar het hotel zijn we aangekomen in Khao Sok. We slapen in de jungle in een soort grote hut. Bloedheet is het, een soort Nederlandse benauwde zomer hitte.

Het ‘hotel’ is prachtig en ligt midden in de natuur. We checken in en verkennen de boel een beetje. Na al die drukke stadse taferelen is dit ineens een oase van rust. Heerlijk!

We eten wat en gaan een potje dammen. Dit is ons nieuwe ding een beetje en ik verlies elke keer weer.. Dus ik blijf net zo lang aanhouden tot ik win, Yannick is het ondertussen al super beu volgens mij en kan geen dambord meer zien. Na dit spel gaan we slapen/ wakker liggen in de benauwde hitte met de ventilator vol aan. Het werkt voor geen meter en ik heb een soort kippenvel terwijl het eigenlijk bloedheet is.

Na deze lange nacht gingen we door naar Khao Sok lake waar we een jungle tour hadden geboekt. We werden opgehaald in een busje en daarna in een boot gedropt. Daar gingen we dan, dit keer niet in een complete jungle outfit maar gewoon in m’n korte broek met hardloop schoenen (worden ze ook nog eens gebruikt).

We kwamen aan bij het slaap verblijf, schattige bamboe hutjes op het water. Lekker primitief, ik hou ervan! Er staat de hele tijd ‘geen service’ op m’n telefoon en we hebben een prachtig uitzicht. Beter kan niet! We gaan wat eten en daarna start de jungle tour. 5km lopen dachten we, komt wel goed…

En tot zo ver het positieve gedeelte. Eenmaal aangekomen moest iedereen er uit, we hoorde een harde knal en een gil. Jahoor de 2 andere Nederlanders waren ook aan wal geraakt. Na een halve fles rum die ze zeer ‘stoer’ aan het opdrinken waren in de boot was de balans schijnbaar ver te zoeken. Terwijl hij de boot uit sprong gleed hij uit en viel recht op z’n rug de blubber in. Nou, hij heeft het in ieder geval gehaald tot het land en is niet uit de boot gevallen, het kon altijd erger.
Toen iedereen veilig de boot had verlaten kon het beginnen. Nog vol goede moed sprong ik de jungle door en had ik er helemaal zin in. Heerlijk in de natuur, allemaal wilde geluiden.. Tot er water in zicht kwam.. Hoe moeten we daar in godsnaam doorheen?
Zwemmen dus. Ik dacht dat het een grap was maar al snel lag ik dus te trappelen alsof het schoolzwemmen was, met m’n kleren aan in het water. Dit zag ik niet aankomen… Yannick er achteraan met een grote lach. ‘Dit is wel echt een jungle tour’ vond hij. Nou dat kun je wel zeggen.
Eenmaal het water getrotseerd kwamen we door een grote modderige route, m’n schoenen zogen vast in de modder en alles sopte als een gek. Toen ik in de verte weer water zag kon het me niks meer schelen, ik stapte er doorheen als een echte avonturier en hoopte dat het einde zo’n beetje in zicht was. We zouden naar een grot gaan, maar hoe erg kan dat nou zijn?
10x zo erg dus. Met een lampje op ons hoofd betreden we de grot. Vleermuizen overal en vooral ook grote spinnen, hele grote spinnen en slangen. Je snapt, super op ons gemak waren we..

Het begin viel reuze mee (zoals alle tours hier) maar op den duur werd de grot steeds donkerder en smaller.. We zwommen door de grot heen en op den duur kwam er een soort opstopping. Ik dacht dat er weer een of andere met rum vol gegoten gek zichzelf had laten vallen van en steen ofzo.. Maar toen zag ik het touw, het hard stromende water en het kleine gleufje stijl naar beneden waar we dus door moesten. Meen je dit serieus? Ik kon niet geloven dat dit als toeristen tour was verzonnen, maar we konden niet meer terug. Ik pakte het touw, dacht maar gewoon aan leuke dingen en liet mezelf beetje bij beetje door de opening vallen. Toen ik beneden was ging ik bijna kopje onder en moesten we door de smalle gangen zwemmen. Ondertussen was ik er best klaar mee en Yannick vond het ook wel prima als de tour op z’n einde kwam.

Na dit kwamen er nog veel meer onmogelijke hindernissen die je gewoon niet kunt bedenken. Maar toen zagen we licht! Eindelijk.. De grot uit, de jungle door, terug zwemmen door de smerige rivieren naar de boot. Ik kon niet wachten tot we in die boot zater, ookal waren we kletsnat. Van al die wilde activiteiten zijn helaas geen beelden want ik was druk bezig met overleven.. Had ik maar een GoPro gekocht. Maarja jammer dan.

Eenmaal gearriveerd hadden we wat vrije tijd en daarna stond de boot al weer klaar voor een avond tocht. Na de toch gingen we eten en kregen we het programma van de volgende dag te horen.. Een ‘morning mist’ rondje met de boot om 6:30 en nog een jungle trekking. O nee…

We gingen lekker vroeg slapen in onze hut waar je maar niet zo nauw moet kijken zeker niet moet ruiken aan de dekentjes en kussens. Gewoon slapen en niet denken. Ondertussen helemaal plakkerig van de hitte zijn we in slaap gevallen..

Eenmaal wakker gingen we de boot in, daar zit ik nu mijn blog te typen omdat we al een half uur naar een boom zitten te staren met aapjes. Na de ‘morning mist’ tour gingen we eten en naar de volgende jungle hike. Lekker dan, echt veel zin in ook..

Deze hike viel enigsinds mee, niet zwemmen en droog terug gekomen. Wel weer een onmogelijke klim. Na dit hele gedoe waren we al dat primitieve gedoe zo beu dat we maar met de taxi naar het volgende hotel gingen. Toen ze taxi was gebeld kwam er een hele bus voor ons 2. Lekker languit dus naar de volgende bestemming!

Ondertussen zijn we aangekomen in Kuraburi, morgen ochtend gaan we naar de Surin eilanden waar we in een tentje op het strand slapen. Ik heb dan vermoedelijk geen bereik dus de blogs komen niet iedere dag. Tot snel!

• reply paPaul ,

Als ik dit zo lees dan is het een geweldige trip. Omdat je nooit fietst heb je daar weer leren fietsen, en je conditie is straks weer helemaal op peil.