Monniken op Instagram en thaise vogelkak

Terwijl we rustig Chiang Mai verkende en een leuk eettentje hadden gevonden, had ik er na een tag bij m’n foto ineens een nieuwe Thaise monniken volger bij op Instagram. Het was nogal verrassend omdat ik eigenlijk dacht dat monniken geen mobiel hadden. Blijkbaar wel dus. Maargoed.. Na het eten zijn we de stad in gegaan. Chiang Mai staat bekend om de handgemaakte dingen die ze in de stad verkopen. Er zijn veel kleine ateliers en speciaalzaken die zelf hun goederen maken samen met familie. Super leuk!

De volgende dag gingen we naar Doi Suthep en Wat Umong per rode taxi. Een soort open busje die als een wilde stier de berg op raced. En dat hebben we geweten. Terwijl de chaffeur met 120 de stijle berg op reed, al inhalend en toeterend, begon Yannick langzaam groen te zien van de misselijkheid. Wat een rit. Eenmaal aangekomen op Doi Suthep moesten we even bijkomen. Mega veel toeristen en vooral chinezen die staan te dringen voor de trap om een mooi kiekje te krijgen met de rijkelijk versierde draak. Wij bekeken het tafereel en ik besloot even een bezoekje aan de wc te brengen. Eenmaal aangekomen sprong m’n plasbuis spontaan dicht na het zien van het gat in de grond die was besprenkeld met toeristen pis. Laat maar doen, in hou het wel op.

Eenmaal alle traptredes overleefd kwamen we aan bij het uitzicht. Ik zou graag een ‘het is hier fantastisch’ verhaal ophangen enzo maar echt heel spectaculair was het niet. Toen we de tempel ingingen werd je bijna verblind van al het goud. Terwijl de monniken een tour aan het doen waren rond de gouden toren en ik daar een mooie foto van wilde maken werd het plaatje hevig verstoord door een chinees in een knalblauw shirt die zich om een of andere reden had aangesloten bij de monniken stoet. Heel jammer weer..
Na dit tafereel kwamen de selfie sticks vanonder de oranje gewaden en maakten de monniken sefies bij de torens en maakte ze foto’s van elkaar. Ik dacht dus dat ze daar niet aan deden maar al eerder bleek dus dat ze gewoon Instagram hebben. En maar zeggen dat ze geen vrouwelijk contact mogen hebben als monnik maar mij ga je echt niet vertellen dat ze geen soort Thaise tinder hebben waar die monniken stiekem op zitten te swipen.
Na de tempel gingen we naar Wat Umong, een tempel die niet zo bekend is onder de toeristen en dus lekker rustig was. Het is een tempel midden in de natuur met buddha beelden die met mos zijn begroeid. Er zijn allemaal tunnels en gangen waar buddha’s in staan en uiteindelijk lijden tot een grote soort ‘toren’. Een eindje verder op was er ook een vissen voederplek waar geen vis te bekennen was maar vooral heel veel duiven. Een prachtige plek voor wat foto’s besloot ik en stond al helemaal klaar in m’n pose. Al draaiend en kerend (onder de boon want dat was het mooist) besloten de duiven ineens keihard weg te vliegen en scheet er 1 m’n tempel vest onder. Nou, lekker dan. Zijn we weer mooi mee. Terwijl Yannick natuurlijk keihard moest lachen en mijn vlucht over de brug achtervolgd met duiven vast legde. Ik was er helemaal klaar mee. Tijd om te gaan!
De volgende dag gingen we lekker koffie drinken bij een hip tentje wat we tegen kwamen op weg naar de stad. Na een koffie en een cheesecake konden we alles weer aan. Vandaag gingen we wat shoppen en naar de saturday night market.

Dat laatste bleek echt een hell te zijn. Terwijl iedereen normaal links rijd en je dus zou verwachten dat iedereen ook links loopt over de markt bleek dit totaal niet zo te zijn. Het was een ongeorganiseerde bende waar iedereen vooral heel erg in de weg liep. Ik werd lichtelijk ge├»rriteerd en besloot gewoon dwars links te lopen (zoals het hoort) en niet aan de kant te gaan voor iedere tegenligger die zich dus aan de verkeerde zijde van de markt begaf. Want hoe moeilijk is het om aan de ene kant heen te gaan over de markt en aan de andere kant terug? Heel lastig dus schijnbaar.. Terwijl iedereen druk bezig was op z’n telefoon en kris kras door elkaar liep besloten we maar om te keren en zo snel mogelijk de markt te verlaten, al die chaos en Thaise prul kon ik niet langer verdragen. Tijd om te slapen en ons klaar te maken voor de reis naar het zuiden van Thailand.

• reply paPaul ,

Je hebt in ieder geval een pakezel bij je!