VAN TIJGERS TOT TRAUMA’S

Na het jungle avontuur hadden we nog een korte dag over in Chiang Mai . Omdat er in het hotel niks te doen was besloten we maar om eens te kijken wat er te beleven viel in de buurt. We hebben een taxi gebeld en zijn naar de tijgers en de langnekken gereden. Hiermee konden we wel een dag vullen (dachten we). We waren binnen een uur klaar.. We hadden een groot spektakel verwacht maar er was niet echt enorm bijzonder.

Bij de tijgers kon je kiezen met wat voor soort je wilde ‘knuffelen’. De grote, middelmaat of de jonkies. Het leek ons leuk om met zo’n enorm beest op de foto te gaan. Veel te veel foto’s.. Waaronder meer mislukte dan goeie, is dit de meest redelijke..  De tijger doet net een heftige pose en ik sta als een boer met kiespijn de tijger te ‘aaien’. Maargoed, het was een leuke ervaring.

Bij de langnekken had ik verwacht in een schuwe stam te belanden met schotels in hun lip en oren en vooral veel ringen rond hun nek. De ringen waren er.. En daar is ook alles mee gezegd. Geen woeste schuwe stam die primitief in en dorp leefden, maar gewoon een toeristische markt met allemaal prullaria en een paar vrouwen met ringen rond hun nek, wat dan weer wel een heel apart gezicht was. Natuurlijk moest ik ook even de mega toerist uithangen en belachelijk op de foto me dit longnek bord.

Na deze heftige dagbesteding moesten we weer terug naar het station, in de nacht trein. De heenreis was een pure hell en leek net op een gevangenis. Een grijze trein met groene gordijnen en stapelbedden. De trein reed gewoon met de deur open, dus als je een beetje slaapdronken naar de wc moest en je niet oplette lag je zo op het spoor..

Met frisse tegenzin gingen we weer naar de trein terug. Deze keer hadden we gelukkig een ‘nieuwere’ trein (nog steeds met de scheuren er in) die ruimer was en bijna geen geluid maakte. Thank god! Dit kon nog wat worden.. Gelukkig hebben we deze keer ‘heerlijk’ geslapen en kwamen we snel aan in Bangkok.

Eenmaal terug in het hotel hebben we een kookcursus besproken. Een stel die mee was in de jungle had ook een kookcursus gedaan en het was enorm leuk geweest. Omdat ik totaal geen kook talenten heb en Bart graag wilde weten hoe dit ‘simpel’ gemaakt kon worden, besloten we ook te gaan.

De bedoeling was om er om half 2 te zijn. We pakten een taxi om half 1 maar door de verkeersdrukte stonden we een uur stil tussen alle hysterisch toeterende auto’s, scooters vlogen door de auto’s heen en het was bloed heet! Natuurlijk weer telaat lieten we even weten dat we onderweg waren. De Taxi chauffeur zette ons af (stopte gewoon midden in de auto massa en wij rende midden over de straat naar het station) bij het station zodat we ook op een scooter verder konden en zo enigszins op tijd zouden komen.

Ik ben doodsbang op scooters en dat is al in Nederland. Nu was het in Bangkok met honderden auto’s, ze rijden hier als gekken en vanochtend had ik zojuist 2 toeristen gezien de vermoedelijk een scooter crash hadden gemaakt en hierdoor in het verband zaten. Maar let’s go! We gingen op de scooter , mijn helm was veel te groot en vloog iedere keer bijna af, door de verkeersmassa.

Al snel bleek dat de scooterchauffeurs ook geen idee hadden waar ze heen moesten. Ze scheurden tussen alle auto’s door. Tussen een vrachtwagen en een bus, waarvan ik dacht; he shit hier kunnen we niet door. Maar de scooter propte zich er toch met vol gas doorheen. Ondertussen zat ik met mijn ogen dicht achterop tot we stopte aan de kant..

Ik keek om me heen en zag heel veel auto’s maar Bart was nergens te bekennen. Zat ik dan, achterop een scooter bij een Thai, met fotocamera en zweet tot in m’n bilnaad. De chauffeur begon te bellen en al snel kwamen ze gelukkig in zicht. Afslagje gemist.. Kan gebeuren. Weer een traumatje erbij.

Eenmaal  bij de cooking class was het een hele leuke ervaring. We moesten natuurlijk alweer belachelijk op de foto met van die hoedjes, maarja daar ben je toerist voor.

We hebben nog een korte dag in Bangkok en nog geen idee wat we gaan doen. In de avond vertrekken we richting de eilanden, we beginnen op Koh Tao.. Maar nu duiken we eerst de bar in om te genieten van de mensen hier en natuurlijk een lekkere borrel!